Pilih bahasa yang di inginkan:- BAHASA MELAYU

Sunday, January 17, 2021

Bersilaturahim Ke Kediaman YM Tengku Sri Indra Bin Tengku Ismail Di Singapura

Tengku Sri Indra Bin Tengku Ismail (berbaju putih)

Raja M Khalid salah seorang zuriat keturunan dari Kerajaan Riau Lingga yang menetap di Singapura telah berkesempatan untuk bersilaturahim ke kediaman YM Tengku Sri Indra Bin Tengku Ismail di Joo Chiat Avenue, Singapura pada petang 3 January 2016. Tengku Sri Indera adalah merupakan zuriat keturunan ke-6 daripada Sultan Hussien Shah Singapura yang dahulunya menetap di Istana Kampong Gelam di no 85 Sultan Gate, Singapura. Ayahanda Tengku Sri Indra iaitu Almarhum Tengku Ismail Bin Tengku Hussien adalah merupakan Ketua Keluarga DiRaja Singapura atau Head Of The Royal House Of Singapore, yang namanya ada tertulis di dalam Buku The Royal Families Of South East-Asia yang di terbitkan pada December 1994. Sebagai zuriat keturunan Sultan Hussien Shah, Tengku Sri Indra merasa beruntung kerana telah diberi kepercayaan untuk menyimpan Cop Mohor Sultan Hussien Shah yang merupakan salah satu warisan Keluarga DiRaja Singapura yang sangat berharga.

Gambar Cop Mohor Sultan Hussien Shah
Salasilah keturunan Tengku Sri Indra Bin Tengku Ismail Bin
Didalam kesibukannya selaku CEO di Syarikat SDG International Pte Ltd, Tengku Sri Indra tetap juga mengikuti perkembangan yang mempunyai kaitan dengan keluarganya, bangsa Melayu dan Singapura, walaupun seringkali berada di luar negara kerana tugasnya yang memerlukan beliau pergi ke negara negara Asia lainnya seperti Malaysia, Indonesia dan Brunei. Oleh sebab itu apabila beliau mendapat tahu bahawa sudah ada sebuah Buku Sejarah Melayu yang baru diterbitkan yang ditulis oleh Datuk Dr. Ahmad Dahlan, Walikota Batam, beliau berminat untuk membaca dan memilikinya kerana perkara perkara yang ditulis didalam Buku itu dekat dengan hati nya. Dan juga sebagai seorang yang pakar di bidang "Mentoring and Coaching", Tengku Sri Indra juga berpendapat bahawa Buku Sejarah Melayu ini juga boleh dijadikan sebagai motivasi untuk meningkatkan prestasi diri orang orang Melayu sendiri apabila orang orang Melayu dapat kenal akan sejarah bangsanya sendiri. 

Buku The Royal Families Of South East-Asia yang di terbitkan pada December 1994

Gambar pemandangan di Istana Kampong Gelam yang diambil sekitar tahun 1930an yang berlatar belakangkan Mesjid Sultan Singapura.   

No comments:

Post a Comment