Pilih bahasa yang di inginkan:- BAHASA MELAYU

Monday, December 21, 2020

Majlis pelancaran Buku Sejarah Melayu di Taman Warisan Melayu - Istana Kampong Gelam Singapura pada Sabtu 19 Disember 2015

Majlis pelancaran Buku Sejarah Melayu tulisan Datuk Dr Ahmad Dahlan - Walikota Batam, di Taman Warisan Melayu - Istana Kampong Gelam Singapura pada Hari ini, Sabtu 19 Disember 2015 dari jam 1.30pm hingga 5.00 petang.
Ucapan oleh Datuk Dr Ahmad Dahlan, Walikota Batam
Aturcara majlis:-

1. Ucapan oleh Dato Nazri Kamal Albentan, Presiden & Pengasas Persatuan Bentan Malaysia selaku penganjur majlis.

2. Ucapan oleh Datuk Ismail Mohamed Yaacob yang merupakan zuriat keturunan Hang Tuah, dan juga Timbalan Presiden Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura.

3. Ucapan oleh Datuk Dr Ahmad Dahlan, Walikota Batam dan penulis Buku Sejarah Melayu.

4. Ucapan oleh Bapak Aswandi Syahri - Sejahrawan Kepulauan Riau.

5. Pemberian cenderahati Buku Sejarah Melayu oleh Datuk Dr Ahmad Dahlan kepada tetamu istimewa: Dato Nazri, Datuk Ismail Yaacob, Pendekar Zam dan Raja Muhammad Khalid.

6. Bertukar tukar cenderahati oleh Datuk Dr Ahmad Dahlan dengan Dato Nazri.

7. Penyerahan cenderahati oleh Dato Nazri kepada Pendekar Pendekar dari perbagai Perguruan Silat dari Singapura dan Malaysia.

8. Persembahan Kumpulan musik Melayu Fasola dari Batam yang mendendangkan lagu Megat Seri Rama dan Jayalah Batam Ku.

9. Persembahan nyanyian oleh Ibu Mariana isteri Datuk Dr Ahmad Dahlan.

10. Penyanyi Apoi dari Malaysia menyanyi kan lagu Keris Sempena Riau dan Dalam diam aku menyintai mu.

11. Majlis di tutup dengan bergambar Bersama dan penjualan Buku Sejarah Melayu dengan harga S$40 atau RM100. Kemudian di ikuti dengan Jamuan makan buffet nasi Padang yang sediakan oleh Restaurant Parianan.

Ucapan oleh Datuk Dr Ahmad Dahlan, Walikota Batam dan penulis Buku Sejarah Melayu.

Pemberian cenderahati Buku Sejarah Melayu oleh Datuk Dr Ahmad Dahlan kepada tetamu istimewa: Datuk Ismail Yaacob.

Pemberian cenderahati Buku Sejarah Melayu oleh Datuk Dr Ahmad Dahlan kepada tetamu istimewa: Raja Muhammad Khalid, salah seorang zuriat keturunan dari Kerajaan Riau Lingga yang menetap di Singapura,

Buku Sejarah Melayu ini adalah merupakan perhimpunan sejarah2 Melayu daripada kitab2 sejarah Melayu (Sulalatus Salatin) yang ditulis oleh Tun Seri Lanang dan kitab Tuhfat Al Nafis yang di tulis oleh Raja Ali Haji dan kemudian nya di lanjutkan penulisan sejarah Melayu ini hingga ke zaman ini oleh penulisnya, Datuk Dr Ahmad Dahlan - Walikota Batam, yang mengambil masa 5 tahun untuk menyiapkan penulisan Buku yang dapat disiapkan pada tahun 2014.

No comments:

Post a Comment