Pilih bahasa yang di inginkan:- BAHASA MELAYU

Sunday, January 24, 2021

Kunjungan Muhibbah Ke Batam Menemui Walikota Batam, Datuk Dr. Ahmad Dahlan - Penulis Buku Sejarah Melayu yang baru diterbitkan.

Raja M Raja M Khalid salah seorang zuriat keturunan dari Kerajaan Riau Lingga yang menetap di Singapura bersama sama dengan YM Tengku Sri Tengku Sri Indra Bin Tengku Ismail zuriat keturunan Sultan Hussien Shah Singapura telah membuat kunjungan muhibbah ke Batam - Kepulauan Riau pada hari Selasa 19 Januari 2016 untuk bersilaturahim dengan Walikota Batam, Datuk Dr. Ahmad Dahlan yang juga merupakan Penulis Buku Sejarah Melayu yang baru diterbitkan.

Pertemuan dimulai pada jam 12 tengahari dengan acara makan siang di VIP room di Golden Prawn Restaurant. Selanjutnya di ikuti dengan perbincangan serta beramah tamah, bertukar tukar cenderamata diantara Tengku Sri Indra dengan Datuk Dr. Ahmad Dahlan. Tengku Sri Indra yang dahulunya menetap di Istana Kampong Gelam di no 85 Sultan Gate, Singapura turut menunjukkan Salasilah keluarganya
yang merupakan Ketua Keluarga DiRaja Singapura atau Head Of The Royal House Of Singapore, yang namanya ada tertulis di dalam Buku The Royal Families Of South East-Asia yang di terbitkan pada December 1994 serta menunjukkan Cop Mohor Sultan Hussien Shah yang merupakan salah satu warisan Keluarga DiRaja Singapura yang sangat berharga yang didalam simpanannya.


Datuk Dr. Ahmad Dahlan turut mengadakan satu sidang akhbar pada pertemuan tersebut yang antara lain turut menyentuh hubungan kekeluargaan zuriat keturunan DiRaja Riau Lingga yang berada di Singapura dan Malaysia serta zuriat keturunan Sultan Hussien Shah dengan zuriat keturunan DiRaja Riau Lingga yang berada di Kepulauan Riau - Indonesia.

Add caption
Datuk Dr. Ahmad Dahlan, Walikota Batam mengadakan satu sidang akhbar bersama sama dengan YM Tengku Sri Tengku Sri Indra zuriat keturunan Sultan Hussien Shah Singapura (berbaju batik berwarna coklat) dan Raja M Khalid salah seorang zuriat keturunan dari Kerajaan Riau Lingga yang menetap di Singapura (berbaju batik berwarna coklat) . Turut hadir sama ialah Budayawan Samsom Rambah Pasir yang juga merupakan penyunting Buku Sejarah Melayu tulisan Datuk Dr. Ahmad Dahlan. Didalam sidang akhbar tersebut Datuk Dr. Ahmad Dahlan telah turut menerangkan hubungan kekeluargaan diantara zuriat keturunan DiRaja Riau Lingga yang berada di Singapura dan Malaysia serta zuriat keturunan Sultan Hussien Shah Singapura dengan zuriat keturunan DiRaja Riau Lingga yang berada di Kepulauan Riau - Indonesia.


No comments:

Post a Comment