Pilih bahasa yang di inginkan:- BAHASA MELAYU

Friday, December 4, 2015

10. Sejarah ringkas Kerajaan Johor-Pahang-Riau-Lingga serta Sultan2 bahagian ke sepuluh...



Pada akhir tahun 1728, setelah selesai membantu peperangan di Mempawah, Yang DiPertuan Muda Opu Daeng Cellak pun balik lah ke Riau. Apabila Sultan Sulaiman mendengar khabar yang paduka adindanya itu sudah tiba di Kuala Riau, lalu di suruhlah orang besar besarnya serta Raja Indera Bungsu pergi menyambut Yang DiPertuan Muda. Kemudiannya naiklah mengadap Sultan Sulaiman dan bercerita lah mengenai menang perang di Mempawah. Setelah itu Yang DiPertuan Muda pun naiklah ke istananya lalu disambutlah oleh isterinya, di bedak serta dilangir (mandi dan cuci rambut) betapa adat istiadat isteri Raja besar besar dengan suaminya. Kemudiannya tetap lah Yang DiPertuan Muda Opu Daeng Cellak di dalam Riau bersama putera puteri nya yang sedang membesar iaitu Tengku Putih, Tengku Hitam dan Raja Haji serta saudaranya.

Pada tahun 1730, seorang bangsawan Bugis yang bernama Daeng Matekko (disebut juga sebagai Daeng Matkah) yang berbaik dengan Raja Kecik Siak, telah membuat kekacauan di Selangor. Lalu Yang DiPertuan Muda Opu Daeng Cellak pun membawa angkatan perangnya dari Riau ke Selangor dan berperang dengan angkatan Daeng Matekko disana. Akhirnya Daeng Matekko pun kalah lalu lari semula balik ke Siak kepada Raja Kecik.

Setelah selesai perang di Selangor, Yang DiPertuan Muda pun baliklah ke Riau. Pada tahun 1731, Yang DiPertuan Muda Opu Daeng Cellak pun beristerikan Raja Bakal. Dalam pada tahun itu juga, Raja Kecik telah datang ke Riau membawa Daeng Matekko minta ampun kepada Yang DiPertuan Muda serta memohonkan isterinya kembali. Lalu dimaafkan kesalahannya oleh Yang DiPertuan Muda. Adapun berkenaan isteri Daeng Matekko itu tidaklah di benarkan oleh Raja Tua untuk mengambilnya kerana belum percaya akan perkataannya itu sebab bersama sama dia dengan Raja Kecik. Setelah itu baliklah kedua duanya ke Siak.


Pada 7 haribulan March tahun 1733, Sultan Zainal Abidin, Sultan Terengganu yang pertama telah mangkat di Terengganu, maka digantikan oleh Sultan Sulaiman dan Yang DiPertuan Muda akan anakandanya yang bernama Raja Mansur, timan timangannya Tun Dalam, menjadi Sultan Terengganu yang ke dua bergelar Sultan Mansur. Pada masa itu Sultan Mansur masih kecil, lalu disebut orang Yang DiPertuan Kecik dan sebab itulah pemerintahan negeri Terengganu di pegang oleh Bendahara Tun Husain, kekanda Sultan Sulaiman.

Pada awal bulan Mei tahun 1733, Raja Tua Daeng Menampok telah mangkat di Riau. Maka dukacitalah Yang DiPertuan Muda sebab kehilangan orang yang diharapkan menjadi kakitangannya. Setahun kemudian setelah itu, Sultan Sulaiman telah pergi ke Siantan dan Yang DiPertuan Muda pula pergi ke Selangor. Apabila setelah kedua dua paduka baginda balik ke Riau, lalu Yang DiPertuan Muda pun pergi pula memeriksa laut laut di Ungaran dan Durai.


Pada tahun 1735, apabila Yang DiPertuan Muda balik ke Riau, dengan takdir Allah taala Datuk Bendahara Tun Abbas pun gila, meracau racau tiada tentu lagi perkataannya. Maka di ubat oleh baginda tiada juga sembuh. Setelah itu Yang DiPertuan Muda pun berangkatlah memeriksa teluk rantau sebelah Johor dengan beberapa kelengkapan perangnya. Kemudian singgahlah Yang DiPertuan Muda di Tanjung Uban mengambil apilan (papan tebal yang digunakan seperti perisai pada meriam didalam kapal)dahulu sebelum berangkat memeriksa Johor dan Singapura. Setelah itu, barulah berpatah balik memeriksa Ungar, Buru, Karimun dan Perbatinan Enam Suku. Adalah yang pergi bersama sama Yang DiPertuan Muda ialah Raja Indera Bungsu yang merupakan saudara baginda juga.

Datuk Bendahara Tun Abbas kemudiannya telah mangkat di Bulang (pada tahun 1736), dan meninggalkan putera putera nya yang bernama Tun Hassan, Tun Abdul Majid dan Tun Abdul Jamal. Sultan Sulaiman kemudiannya telah melantik Tun Hassan menjadi Bendahara di Riau. Lama setelah itu, dua lagi putera almarhum Datuk Bendahara Tun Abbas kemudiannya nanti di lantik menjadi Bendahara Pahang iaitu Tun Abdul Majid (tahun 1770), dan Tun Abdul Jamal itu dijadikan Temenggung. Temenggung Tun Abdul Jamal itulah, kemudiannya beristerikan Raja Maimunah anak kepada Opu Daeng Parani, mempunyai anak Daeng Kecil dan Engku Muda Muhammad (Bulang).

(bersambung ke bahagian ke sebelas...)

No comments:

Post a Comment