Pilih bahasa yang di inginkan:- BAHASA MELAYU

Thursday, December 20, 2018

Sambutan Hari Jadi Batam Ke-184 Tahun Pada 18 Disember 2013

Sambutan Hari Jadi Batam ke 184 tahun telah diadakan pada hari Rabu 18 Disember 2013. Ini merupakan sambutan Hari Jadi Batam yang ke lima kali dibuat sejak julung julung kalinya diadakan pada hari Jumat 18hb Disember 2009. Majlis sambutan Peringatan Hari Jadi Batam dimulai dengan Sidang Pripurna Istimewa di DPRD Kota Batam bermula pada sekitar jam 10 pagi dan selesai sekitar jam 11 pagi. Semua yang hadir mengenakan pakaian Melayu lengkap dengan kain samping dan songkok bagi lelaki dan wanita memakai Baju Kurung. Pada acara Sambutan Hari Jadi Batam siang hari ini dipimpin oleh Wali Kota Batam, Rudi,SE,MM mewakili Wali Kota Batam, Ahmad Dahlan yang berada diJakarta untuk menerima pingat daripada Presiden pada siang hari. Pada persidangan tersebut, turut diadakan upacara memotong Pulut Kuning.
Wakil Walikota, Rudi sedang memotong Pulut Kunung dengan diperhatikan olehKetua DPRD Kota Batam, Surya Sardi (ditengah)
ketua DPRD Kota BAtam, Surya Sardi
 Majlis kemuadian dilanjut sekitar jam 12 tengahari di Masjid baru At Taqwa Nongsa untuk shalat Zohor berjemaah dan pembacaan Tahlil serta doa bersama. 
Masjid baru At Taqwa Nongsa
Raja Muhammad Amin selaku pengacara Majlis sedang memberi kata kata sambutan

Wakil Walikota Batam, Rudi,SE.MM, sedang memberikan ucapan

Raja Abdul Ghani, zuriat Nong Isa dan juga merupakan Raja Muda bagi Perhimpunan Agung Zuriat Dan Kerabat Kerajaan Riau Lingga - Batam, sedang memberikan ucapan
 Setelah jamuan makan tengahari di perkarangan masjid, majlis dilanjutkan dengan ziarah ke makan Zuriat Nong Isa atau nama sebenar nya Raja Isa Ibni Raja Ali, Yang DiPertuan Muda Riau ke5. Komplek Makam Zuriat Nong Isa terletak lebih kurang 150 metre daripada Masjid At Taqwa, komplek makam tersebut terletak diatas bukit yang mempunyai sekitar 58 anak tangga. Di makam Zuriat Nong Isa tersebut, Wakil Wali Kota Batam, H.Rudi,SE,MM memasangkan kain pengikat batu nisan serta menabur bunga dan ayer mawar, kemudiannya diikuti pula oleh Ketua Lembaga Adat Melayu (LAM) Batam, H. Nyat Kadir yang merupaka mantan Walikota Batam, kemudian nya di lanjutkan oleh Raja Abdul Ghani, zuriat Nong Isa dan akhir sekali oleh kerabat dari Singapura, Raja Muhammad Khalid. Acara Ziarah makam selesai sekitar 3.00 petang.
Wakil Wali Kota Batam, H.Rudi,SE,MM memasangkan kain pengikat batu nisan serta menabur bunga dan ayer mawar

Ketua Lembaga Adat Melayu (LAM) Batam, H. Nyat Kadir  memasangkan kain pengikat batu nisan serta menabur bunga dan ayer mawar
Raja Abdul Ghani, zuriat Nong Isa  memasangkan kain pengikat batu nisan serta menabur bunga dan ayer mawar
Raja Muhammad Khalid, kerabat dari Singapura sedang  memasangkan kain pengikat batu nisan serta menabur bunga dan ayer mawar

Anugerah Batam Madani

Para Penerima Anugrah Batam Madani bergambar bersama dengan Walikota Batam, Ahmad Dahlan, Wakil Walikota, Rudi dan Ketua DPRD Kota Batam, Surya Sardi
 Pada malam harinya, Majlis makan malam dan Anugerah Batam Madani diadakan di Ballroom Hotel Harmoni One pada jam 7 malam. Pada acara ini Pemerintah Kota (Pemko) Batam memberikan piagam Anugerah Batam Madani kepada sejumlah sembilan orang tokoh yang berjasa membangunkan  Batam dari dulu hinggalah sekarang ini. Diantara tokoh pemimpin di zaman Kerajaan Riau Lingga yang mendapat anugrah kali ini ialah Temengung Abdul Jamal. Salah seorang zuriat Nong Isa iaity Raja Zahar juga turut menerima pingat Anugerah Batam Madani pada malam itu atas usahanya selama ini melestarikan sejarah diBatam. Sebelum ini tokoh pemimpin di zaman Kerajaan Riau Lingga yang mendapat anugrah Anugerah Batam Madani tahun 2012 ia lah Raja Ali Kelana. Kesemua penerima Anugrah ini masing-masing menerima selempang dan pin emas serta piagam Anugrah.


Penyanyi Ashyanti dari Jakarta sedang buat persembahan

Penyanyi Ashyanti sedang menyanyi bersama isteri Walikota Batam.

Bergambar bersama dari kiri kekanan: Raja Muhammad Amin dari Batam, Raja Muhammad Khalid, Raja Mohamed Said dari Singapura dan Megat Nazri dari Malaysia.

Bergambar bersama dari kiri kekanan: Isteri Ketua DPRD, Isteri Wakil Walikota, Isteri Walikota, Isteri Raja Mohamed Said, Raja Mohamed Said, Walikota Batam, Ahmad Dahlan, Megat Nazri dan Raja Muhammad Khalid.

Pada Acara Malam Anugrah Batam Madani ini, majlis diserikan dengan persembahan Budaya Melayu dari Batam dan juga yang didatang kan dari Malaysia, Singapura, Brunei dan juga dari Selatan Thailand. Selain itu juga, seorang penyanyi terkenal dari Jakarta, Ashyanti juga turut diundang untuk membuat persembahan bagi menyerikan lagi majlis tersebut.

Majlis Anugerah Batam Madani selesai sekitar jam 11 malam.


No comments:

Post a Comment