Pilih bahasa yang di inginkan:- BAHASA MELAYU

Monday, November 9, 2009

Sejarah Kerajaan Melayu

Sejarah Kerajaan Melayu


Menurut teks Sejarah Melayu (Salalatus Salatin) yang disusun daripada naskah naskah lama pada tahun 1612 AD oleh Bendahara Tun Seri Lanang daripada Empayer Kerajaan Johor, perkataan Melayu berasal daripada Sungai Melayu yang terdapat diBatang Hari River diMuara Jambi, sekarang ini merupakan wilayah Jambi diSumatra, Indonesia. Perkataan Melayu juga dijumpai tertulis pada ‘batu bertulis’ bertarikh tahun 1286 yang dijumpai Padang Rocore, dimuara sungai. Kerajaan Melayu lama yang mempunyai kekuasaan yang besar dikenali sebagai kerajaan Sri Vijaya yang memerintah pada sekitar tahun 500 hingga 1025 yang berpusat diPalembang dan mempunyai jajahan takluk yang luas meliputi Sumatera, Jambi, dan seluruh Semenanjung Tanah Melayu hingga ke Kedah. Menurut kajian sejarah (archaeological) Jambi, banyak artifak artifak lama dan reka bentu lama telah dijumpai dan dirakamkan dalam bentu gambar sebagai bahan bukti.


Kerajaan Lama Singapura, Malaka & Johor


Terdapat sebuah lagi kerajaan Melayu yang muncul selepas era kerajaan Sri Vijaya yang dapat dilihat sehingga kehari ini. Ianya bermula pada sekitar tahun 1230 AD apabila seorang Putera Raja Palembang bernama Sang Nila Utama atau Seri Tri Buana memindahkan pusat kerajaan baginda daripada Palembang ke Bintan dan kemudiannya ke Temasik serta menukarkan namanya kepada Singapura. Setelah beberapa tahun menjalankan usaha pembangunan, kerajaan Singapura menjadi makmur dan terkenal serta mempunyai hubungan yang baik dengan lain lain kerajaan rantau ini. Salah satu perkahwinan diraja diantara kerajaan yang tersebut didalam sejarah ialah pada tahun 1363 apabila kerabat diraja Singapura, seorang Puteri Johor yang berugama Islam dengan Sultan Brunei yang pertama, Sultan Muhammad Shah, yang dikenali sebagai Awang Alak Betatar sebelum memeluk ugama Islam. Pada masa yang sama juga, Raja Singapura, Raja Iskandar Shah or Parameswara, juga telah berkahwin dengan seorang Puteri Pasai yang berugama Islam, namun baginda tidak memeluk ugama Islam.


Kerajaan Singapura diserang serta dihancurkan oleh tentera Majapahit pada tahun 1400. Raja Iskandar Shah bersama sama kerabat baginda serta para Menteri dan pengikut pengikut telah berundur keMuar, Johore dan kemudiannya pergi keMelaka dan menubuhkan pusat kerajaan baru dikenali sebagai Kerajaan Melaka. Setelah beberapa tahun, kerajaan Malaka menjadi makmur, kuat serta mempunyai pelabuhan pelabuhan dagang yang sibuk dirantau ini. Kekuasaan kerajaan Malaka yang mempunyai wilayah takluk yang luas termasuk keseluruhan Semenanjung Tanah Melayu, seperti Kedah termasuk Perlis, Perak, Kelantan, Terengganu, Pahang, Negeri Sembilan, Johore, Singapore, Riau, pulau pulau sekitar Riau sehingga ke pesisiran pantai Sumatra.


Pada tahun 1511, Malaka telah diserang dan ditakluki oleh tentera Portugis. Sultan Melaka pada ketika itu, Sultan Mahmud Shah telah berundur ke Johor dan kemudiannya ke Riau (Bintan) sebelum akhirnya pergi keKampar diSumatera. Usaha Baginda untuk mengambil balik Melaka dengan melancarkan beberapa kali serangan daripada Johor dan Riau telah gagal. Baginda mangkat diKampar pada tahun 1528. Putera baginda telah ditabalkan sebagai pengganti bergelar, Sultan Alauddin Riayat Shah dan kemudiannya menubuhkan kerajaan baru di Johor Lama (Kota Tinggi) dan dikenali sebagai Kerajaan Johor. Sementara itu seorang lagi putera Almarhum Sultan Mahmud, telah menjadi Sultan Perak yang pertama bergelar, Sultan Muzzaffar Shah.


Kerajaan Johor menjadi makmur dan diperintah oleh keturunan Sultan selama lebih 100 tahun sehingga ke tahun 1699 apabila Sultan Mahmud Shah yang disebut orang sebagai ‘Sultan Mahmud Mangkat diJulang’, merupakan zuriat terakhir daripada keturunan Sultan sejak kerajaan lama Singapura, Malaka dan Johor, mangkat pada usia 22 tahun tanpa meninggalkan seorang zuriat pun. Oleh yang demikian, pembesar pembesar kerajaan Johor telah menabalkan Bendahara Johor, Tun Abdul Jalil, yang memegang jawatan kedua tertinggi selepas Sultan, untuk menjadi Sultan Kerajaan Johor bergelar Sultan Abdul Jalil Riayat Shah. Kerajaan Johor masih juga menguasai hampir kesemua wilayah takluk jajahan yang luas yang dahulunya dibawah kerajaan Malaka.

No comments:

Post a Comment